18 februarie 2012

“Programul Regional de Protecţie în Belarus, Ucraina şi Moldova” la faza a doua a proiectului

Programul Regional de Protecţie în Belarus, Ucraina şi Moldova”, faza a doua, urmează să fie impelemntat în perioada octombrie 2011 - septembrie 2013.
Şedinţa a fost deschisă şi prezidată de dl Peter Kessler. Reprezentantul UNHCR în Moldova, care s-a arătat mulţumit de sprijinul acordat de căte Uniunea Europeană pentru cea de a doua fază a proiectului şi pentru colaborarea fructuoasă cu structurile guvernamentale şi nonguvernamentale. R. Moldova reprezintă un exemplu demn de urmat de către mai multe state din regiune. Deşi mai avem multe de făcut, comparativ cu statele din estul R.Moldova, aici domeniul azilului este gestionat suficient de bine, iar structurile guvernamentale şi nonguvernamentale sunt într-o continuă colaborare în beneficiul tuturor categoriilor aflate sub mandatul UNHCR - a menţionat Kesser.  


În luarea sa de cuvînt, dl Liviu Prodan. Şeful Biroului Migraţie şi Azil, din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, a mulţumit tuturor participanţilor pentru interesul arătat faţă de domeniul azilului prin participarea la şedinţă, şi, în special, actorilor implicaţi în soluţionarea problemelor străinilor aflaţi pe teritoriul R.Moldova, - refugiaţii, solicitanţii de azil, beneficiarii de protecţie umanitară şi, în ultimul timp, persoanele cu statut de apatrid. Datorită sprijinului instituţiilor internaţionale, naţionale şi, desigur, nonguvernamentale, domeniul azilului la noi în ţară se află într-o ascensiune vizibilă, iar beneficiarii noştri, mai cu seamă în ultimul timp, simt mîna ocrotitoare a tuturor celor implicaţi în diversele proiecte ghidate de către echipa UNHCR - a menţionat oficialul. 

Dl Rosian Vasiloi, Şef al Aparatului Directorului General, Serviciul Grăniceri al Republicii Moldova, s-a referit retrospectiv la succesele primei faze a proiectului, menţionînd că rezultatele, în acest sens, sunt la vedere - panourile informative plastate la o serie de puncte de trecere; inaugurarea şi echiparea camerelor pentru cazarea temporară a străinilor; lecţiile din cadrul cursului Dreptul Refugiaţilor; tehnica computativă, foto/video, minitipografia etc. toate sunt de un real folos pentru angajaţii Serviciului Grăniceri.

În cadrul primei şedinţe a Comitetului Naţional de Coordonare privind trecerea la faza a doua a Programului Regional de Protecţie, dl Marin Roman, asociat programe, UNHCR Moldova, a prezentat informaţii detaliate privind procesul de implementare a proiectului şi planul de activităţi imediate şi de perspectivă şi rolul tuturor actorilor implicaţi în acest proiect.
În cea de a doua fază vom dezvolta o serie de activităţi care îşi au începuturile în prima fază a proiectului.  Este vorba de asigurarea faptului că solicitanţii de azil au acces în teritoriu şi la procedură de azil corectă şi eficientă. Celelalte două noi componente vor oferi oportunităţi de independenţă economică pentru solicitanţii de azil şi facilitarea soluţiilor durabile”, a menţionat Marin Roman.
Grupurile ţintă pentru această fază sunt autorităţile de frontieră, Biroul Migraţie şi Azil din cadrul MAI, judecătorii, procurorii, societatea civilă, solicitanţii de azil şi refugiaţii recunoscuţi. O serie de activităţi la nivel regional şi naţional, sunt iniţiative deja lansate în prima fază - este vorba de cursul “dreptul refugiaţilor” predat la Academia Ştefan cel Mare a Ministerului Afacerilor Interne şi Colegiul Grăniceri al Serviciului Grăniceri; sesiuni de instruire pentru poliţişti şi grăniceri etc. Elementul nou al proicetului, în faza a doua, constă în promovarea şi susţinerea solicitanţilor de azil în vederea obţinerii unei independenţe economice.
Pentru realizarea proiectului, UNHCR va colabora cu mai multe organizaţiile non-guvernamentale: Centrul de Drept al Avocaţilor, “Memoria”, “Ave Copiii”, Universitatea Pedagogică “Ion Creangă”, Biroul Migraţie şi Azil din cadrul MAI; Ministerul Muncii, Protecţiei Sociele şi Familiei, Munisterul Sănătăţii, Agenţia Naţională de Ocuparte a Forţei de Muncă, şi Ministerul Educaţiei. 
De menţionat că activităţile de monitorizare, de sporire a capacităţilor şi de instruire vor fi mai puţine în cadrul fazei a doua a proiectului.
Pentru Republica Moldova bugetul pentru faza a doua este de peste 191 mii de euro pentru 2 ani, cu 50 % mai puţin decît suma alocată pentru prima etapă a proiectului.


Programul Regional de Protecţie în Belarus, Ucraina şi Moldova este finanţat de către Uniunea Europeană şi implementat de către UNHCR.


Stela ROMAN,
studentă-jurnalistă,
ULIM



Legea privind azilul în Republica Moldova

(extrase)

Articolul 28. Drepturile solicitanţilor de azil

Solicitantul de azil beneficiază de următoarele drepturi:

a) de a nu fi returnat sau expulzat pînă la soluţionarea cererii sale de azil;

b) de a şedea în Republica Moldova pînă la expirarea unui termen de 15 zile de la data rămînerii irevocabile a deciziei privind respingerea cererii, cu excepţia situaţiei în care cererea de azil a fost respinsă în procedură accelerată, caz în care străinul trebuie să părăsească Republica Moldova la data rămînerii irevocabile a deciziei privind respingerea cererii;

c) de a fi informat în scris, într-o limbă pe care o cunoaşte sau pe care se presupune în mod rezonabil că o cunoaşte, în momentul depunerii cererii, despre drepturile şi obligaţiile pe care le are pe parcursul procedurii de azil;

d) de a fi intervievat, la solicitare, de o persoană de acelaşi sex;

e) de a i se asigura gratuit interpret (traducător) în orice etapă a procedurii de azil;

f) de a beneficia de asistenţă juridică în orice etapă a procedurii de azil, în condiţiile legii;

g) de a i se proteja datele personale şi orice alte detalii în legătură cu cererea sa;

h) de a fi informat despre posibilitatea contactării reprezentanţilor ÎCNUR;

i) de a fi consiliat şi asistat de un reprezentant al organizaţiei neguvernamentale în orice etapă a procedurii de azil;

j) de a i se elibera gratuit un document temporar de identitate, a cărui valabilitate va fi prelungită de Direcţia refugiaţi, în conformitate cu prevederile prezentei legi. În lipsa unor documente care să certifice identitatea solicitantului, în documentul temporar de identitate va fi menţionată identitatea declarată, a cărei autenticitate va fi verificată ulterior în comun cu autorităţile competente;

k) de a fi informat despre posibilitatea şi termenele de atacare a deciziei prin care i se respinge cererea;

l) de a munci, drept care i se poate acorda temporar, la solicitare, dacă, din motive obiective, este lipsit de mijloacele de existenţă necesare;

m) de a fi cazat în centru de cazare în perioada procedurii;

n) de a beneficia, în cazul solicitantului de azil cu necesităţi speciale, de adaptarea condiţiilor de cazare şi de asistenţă în centrele de cazare;

o) de a primi asistenţă medicală primară şi de urgenţă, conform legislaţiei în vigoare;

p) de a avea acces, în cazul solicitantului minor, la învăţămîntul general obligatoriu în aceleaşi condiţii ca şi copiii cetăţeni ai Republicii Moldova;

r) de a beneficia, în cazul familiei cu copii, precum şi al minorului neînsoţit, de toate măsurile de asistenţă socială acordate, în conformitate cu legislaţia în vigoare, copiilor cetăţeni ai Republicii Moldova;

s) de alte măsuri stabilite de legislaţie.


Articolul 31. Obligaţiile solicitanţilor de azil

Solicitantul de azil este obligat:

a) să prezinte toate elementele relevante ale cererii sale de azil: declaraţii şi toate documentele existente, indicînd identitatea şi cetăţenia sa, ţările şi locurile de reşedinţă anterioare, cererile anterioare de azil, rutele de tranzit, documentele de identitate şi de călătorie, motivele pentru care solicită acordarea unei forme de protecţie;

b) să spună adevărul şi să colaboreze cu consilierul de eligibilitate în stabilirea completă a circumstanţelor pertinente referitoare la cererea sa;

c) să depună eforturi pentru a-şi susţine declaraţiile prin orice dovezi care îi stau la dispoziţie şi să ofere explicaţii prin care să justifice lipsa dovezilor;

d) să ofere în detaliu toate informaţiile în legătură cu persoana şi cu experienţa sa pentru a-i oferi consilierului de eligibilitate posibilitatea de a stabili faptele relevante;

e) să predea actele de identitate, inclusiv cele de călătorie, aflate în posesia sa;

f) să informeze, în timp de 10 zile, Direcţia refugiaţi despre orice schimbare a locului de trai, a statutului juridic, a stării civile, despre pierderea sau deteriorarea documentelor de identitate emise de Direcţia refugiaţi;

g) să informeze Direcţia refugiaţi despre părăsirea localităţii de reşedinţă;

h) să colaboreze cu autorităţile pentru soluţionarea cererii sale şi să răspundă la toate întrebările care îi sînt adresate de autorităţile competente în domeniul azilului;

i) să răspundă la solicitările organelor cu atribuţii în domeniul azilului;

j) să se supună fotografierii şi înregistrării dactiloscopice obligatorii;

k) să se supună examenului medical din motive de sănătate publică;

l) să respecte regulamentul de ordine interioară al centrului de cazare;

m) la cazarea în centru, să prezinte toate obiectele aflate asupra sa în vederea inventarierii lor;

n) să părăsească teritoriul Republicii Moldova pînă la expirarea termenului de 15 zile de la data rămînerii irevocabile a deciziei privind respingerea cererii de azil, cu excepţia situaţiei în care cererea de azil a fost respinsă în procedură accelerată, caz în care străinul trebuie să părăsească Republica Moldova din data rămînerii irevocabile a deciziei privind respingerea cererii de azil;

o) să respecte prezenta lege şi legislaţia în vigoare.




 

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More