17 februarie 2012

Notă informativă privind implementarea Programului Regional de Protecţie a refugiaţilor în Belarus, Moldova şi Ucraina, finanţat de Uniunea Europeană şi implementat de UNHCR


Programului Regional de Protecţie (RPP) a refugiaţilor ce a inclus activităţi în Belarus, Moldova şi Ucraina a fost lansat pe 1 aprilie 2009 iar prima fază a acestuia trebuia sa se incheie la finele lui Martie 2011, dar Comisia Europeană a decis extinderea proiectului cu încă 6 luni, pînă la finele lui Septembrie 2011. Din bugetul total de 1mln EUR pentru cele trei ţări, componentei din Republica Moldova i-au fost alocate 400 000 EUR.

Obiectivul principal al proiectului a fost de a contribui la asigurarea faptului că solicitanţii de azil şi refugiaţii beneficiază de protecţie şi asistenţă în conformitate cu standardele internaţionale, în procesul gestionării fluxurilor migraţionale complexe de către cele trei ţări din regiune. Mai mult, proiectul a tins să asigure că cele trei ţări permit accesul tuturor persoanelor ce necesită protecţie internaţională, iar procedura de determinare a statutului de refugiat este corectă şi eficientă.

În cadrul proiectului, UNHCR a oferit asistenţă autorităţilor ce activează în domeniul gestionării frontierei, migraţiei şi azilului cu scopul facilitării cooperării şi îmbunătăţirii procedurii de transfer a cererilor de azil şi a solicitanţilor de azil către autoritatea centrală responsabilă de determinarea statutului de refugiat. Mai mult, a fost oferit suport instanţelor judecătoreşti din Republica Moldova pentru a spori capacitatea acestora de a examina dosarele solicitanţilor de azil şi refugiaţilor. De asemenea, au fost implementate un număr de activităţi pentru consolidarea capacităţilor autorităţilor guvernamentale şi a societăţii civile, inclusiv o strategie de instruire, ce a acoperit necesitatea de îmbunătăţire a cunoştinţelor privind principiile de protecţie, migraţie şi azil.
În Republica Moldova, principalele componente implementate în cadrul RPP au fost:

1.    Monitorizarea protecţiei la frontieră şi în centrul de plasament temporar al străinilor;
2.    Acordarea asistenţei tehnice societăţii civile, autorităţilor competente şi îmbunătăţirea infrastructurii sistemului de azil;
3.    Implementarea unei strategii de instruire pentru autorităţile de resort;

Principalele realizări
1.    Componenta monitorizării protecţiei la frontieră şi în centrul de plasament temporar al străinilor.
·         Pe  16 Septembrie, 2009, UNHCR a semnat la Chișinău Memorandumului Quadripartit de Cooperare cu Serviciul Grăniceri  (SG), Biroul Migrație și Azil (BMA) al Ministerului Afacerilor Interne și ONG Centrul de Drept al Avocaților.  
  • Acest memorandum reprezintă cadrul formal de cooperare în cadrul monitorizării protecţiei solicitanţilor de azil la frontieră, pentru a asigura faptul că solicitanţilor de azil li se permite accesul în ţară şi la procedurile de azil.
  • Suplimentar la acţiunile de monitorizare a protecţiei, acordul prevede şi activităţi de consiliere şi asistenţă juridică, cît şi asistenţă pentru persoanele care nu sunt eligibile pentru protecţie internaţională şi doresc să se întoarcă în ţara de origine.
  • UNHCR a semnat acorduri similare cu Ungaria în 2006, Slovacia în 2007 şi Belarus în 2008. Aceste aranjamente reprezintă un element important al activităţilor UNHCR în cadrul Planului de Acţiuni din 10 Puncte pentru frontierele de est şi sud ale UE în domeniul administrării fluxurilor mixte de migranţi şi solicitanţi de azil.
·         Pe parcursul anului 2009 – prima jumătate a anului 2010, au fost întreprinse misiuni regulate de monitorizare a protecţiei la frontieră, de către echipa comuna UNHCR-SG-CDA-BMA, la toate punctele internaţionale de trecere a  frontierei de stat (MD-RO şi MD-UA). Ulterior aceste misiuni au fost întreprinse doar de către reprezentantul ONG „Centrului de Drept al Avocaţilor”. În toate cazurile

  • Ca rezultat al semnării Memorandumului şi al bunei cooperări stabilite între părţi, în comun au fost elaborate:
  • Instrucţiunea internă al Serviciului Grăniceri privind protecţia la frontieră;
  • Ghidul practic pentru grăniceri privind cazurile solicitărilor de azil la frontieră;
  • Pliant informativ în 8 limbi privind solicitarea azilului în Republica Moldova;
  • Broşura informativă pentru persoanele ce necesită protecţie internaţională (în 3 limbi)
  • Au fost elaborate, şi amplasate în punctele internaţionale de trecere a frontierei şi comisariatele de poliţie raionale şi de sector, precum şi în cadrul Centrului de Plasament Temporar al Străinilor, panouri informaţionale privind solicitarea azilului în Republica Moldova (23 panouri la frontiera, 52 în comisariate, inclusiv 3 în regiunea Transnistreana);

1.            Acordarea asistenţei tehnice societăţii civile, autorităţilor competente şi îmbunătăţirea infrastructurii sistemului de azil;
Suport pentru  ONG „Centrul de Drept al Avocaţilor”
  • Procurarea unui autovehicul de teren şi echipament IT pentru implementarea activităţilor de monitorizare a protecţiei la frontieră.

Serviciul Grăniceri a beneficiat de următoarea asistenţă tehnică:

  • două automobile de teren pentru sporirea capacităţii operative în ceea ce ţine de procesarea cererilor de azil depuse la frontieră şi transmiterea lor organului central responsabil de examinarea lor;
  • mini-tipografie pentru Colegiul Naţional de Grăniceri, folosită pentru tipărirea materialelor necesare pentru procesul de studiu, inclusiv pentru cursul de Dreptul Refugiaţilor;
  • un server performant pentru videoconferinţe ce permite schimbul de date în regim real dintre Aparatul Central şi subdiviziunile teritoriale;
  • şase seturi de calculatoare, imprimante color multifuncţionale, camere foto şi video şi 5 laptopuri performante  pentru Punctele Internaţionale de Trecere “Chişinău Aeroport”, “Leuşeni”, “Palanca”, “Criva”, “Sculeni”, şi “Giurgiuleşti” în procesul de îndeplinire a atribuţiilor de serviciu ce ţin de solicitările de azil depuse la frontieră;
  • 25 de aparate foto digitale, 12 camere video digitale, precum şi 12 tripoduri pentru cele mai importante puncte internaţionale de trecere a frontierei de stat. Prin oferirea acestui echipament, a fost consolidată capacitatea SG de a emite documente temporare de identitate solicitanţilor de azil ce solicită protecţie la frontiera de stat.
  • în cadrul Aeroportului Internaţional Chişinău, punctelor de trecere a frontierei de stat “Leuşeni” şi “Palanca”, precum şi în cadrul  pichetelor de grăniceri “Criva”, “Sculeni” şi “Giurgiuleşti”, au fost create 6 camere speciale de intervievare/cazare temporară  care dispun de condiţii optime pentru întreţinerea pînă la 24 de ore, în conformitate cu legislaţia naţională din domeniul azilului, a solicitanţilor de azil care solicită protecţia Republicii Moldova la frontiera de stat şi care sunt preluaţi de către reprezentanţii Biroului Migraţie şi Azil din cadrul Ministerului Afacerilor Interne pentru examinarea în fond a cererilor.
  • la aceste puncte de trecere a frontierei au fost distributie pachete de primă necesitate pentru eventualii solicitanţii de azil.

Valoarea totală a asistenţei tehnice oferite Serviciului Grăniceri în cadrul RPP se ridică la 120,500.00 EUR.

Biroului Migraţie şi Azil şi altor subdiviziuni ale Ministerului Afacerilor Interne le-a fost oferit următorul suport pentru sporirea capacităţilor acestora:
  • 4 autovehicule de teren pentru sporirea mobilităţii şi capacităţii de preluare a solicitanţilor de azil de la frontieră şi din teritoriu de către angajaţii Direcţiei Refugiaţi/Biroului Migraţie şi Azil;
  • Direcţia Refugiaţi a Biroului Migraţie şi Azil a beneficiat de o imprimantă multifuncţionala performantă pentru necesităţile curente;
  • un lot de echipament foto şi IT performant a fost donat Direcţiei Informare şi Relaţii cu Publicul precum şi Direcţiei Cooperare Internaţională şi Integrare Europeană a MAI,  avînd ca scop îmbunătăţirea calităţii şi operativităţii informării publicului larg privind eforturile întreprinse de Republica Moldova pentru protecţia refugiaţilor. .

Valoarea totală a asistenţei tehnice oferite subdiviziunilor MAI în cadrul RPP se ridică la 57,600.00 EUR

Sistemul judecătoresc din Republica Moldova a beneficiat de următoarea asistenţă tehnică:
  • 18 instanţe judecătoreşti din Moldova ( inclusiv Curtea de Apel Cahul; Curtea de Apel Bălţi; Curtea de Apel Chişinău; Judecătoria Cahul; Judecătoriile s.Rîşcani, s.Botanica, s.Buiucani din mun. Chişinău; Judecătoria Călăraşi, Jud. Ungheni; Jud. Bălţi; Jud. Briceni; Jud. Drochia; Jud. Edineţ; Jud. Orhei; Jud. Rîşcani;  Jud. Soroca; Jud. Ştefan Vodă; Jud. Vulcăneşti) au beneficiat de donaţii de computere şi printere pentru a le asista în procesul de examinare a dosarelor refugiaţilor.
  • Asociaţia Judecătorilor din R. Moldova a beneficiat de o donaţie de publicaţii de specialitate şi cărţi din domeniul dreptului refugiaţilor, drepturilor omului, dreptului european şi dreptului internaţional umanitar

  • Valoarea totală a asistenţei tehnice oferit sistemul judecătoresc din Republica Moldova este de aproximativ 30,000.00 EUR.

2.            Implementarea unei strategii de instruire pentru autorităţile de resort;

În cadrul acestei componente, au fost întreprinse un şir de activităţi de instruire la nivel Regional şi Naţional cu participarea reprezentanţilor autorităţilor din domeniul gestionării frontierei, sistemului naţional al migraţiei şi azilului, judecătorilor ce examinează dosarele solicitanţilor de azil şi a refugiaţilor, precum şi a membrilor societăţii civile.

Nivel Regional
  • În perioada 26-29 Octombrie 2009, a fost organizată o vizită de studiu în România pentru familiarizare cu sistemul existent la frontieră de identificare, triere şi referire a solicitanţilor de azil şi migranţilor precum şi în domeniul de integrare locală a refugiaţilor.
Din partea Republicii Moldova au participat următorii reprezentanţi ai autorităţilor guvernamentale şi ai societăţii civile:
Dna Ecaterina Silvestru, Director adjunct al Biroul Migraţie şi Azil, MAI, Şef al Direcţiei Refugiaţi;
Dnul Constantin Cojocaru, Şef adjunct al Centrului de cazare pentru solicitanţii de azil, Direcţia Refugiaţi, BMA, MAI;  
Dnul Sergiu Martin, Aparatul Central al Serviciului Grăniceri;
Dnul Oleg Palii, Avocat, Director adjunct, ONG Centrul de Drept al Avocaţilor;
Dna Nina Spataru, Consilier juridic, ONG Centrul de Drept al Avocaţilor.

§     În Noiembrie 2009 a fost organizată o vizită de studiu de 4 zile în Marea Britanie şi Finlanda pentru reprezentanţii autorităţilor relevante şi a societăţii civile din Belarus, Moldova, Ucraina şi Federaţia Rusă, pentru familiarizare cu sistemul existent la frontieră de identificare, triere şi referire a solicitanţilor de azil şi migranţilor. Mai mult, aceasta vizită a avut scopul de a familiariza participanţii cu bunele practici în domeniul gestionării migraţiei mixte, cooperării dintre ONG-uri şi instituţiile statale din aceste state membre ale Uniunii Europene şi s-a axat pe activităţi de advocacy, combinând discuţii cu privire la legislaţia internaţională, practica din alte ţări europene, precedentele judiciare, vizitarea Aeroporturilor Internaţionale din Londra şi Helsinki, a unor centre de procesare a cererilor de azil, a sediilor autorităţilor responabile de gestionare a migraţiei şi azilului în Marea Britanie şi Finladan, precum şi a unui număr de ONG-uri specializate în monitorizarea protecţiei refugiaţilor la frontieră. Din partea Republicii Moldova au participat următorii reprezentanţi ai autorităţilor guvernamentale şi ai societăţii civile:
Dnul Mihail Bulat, ce asigura interimatul funcţiei de Director General al Serviciului Grăniceri;
Dnul Eduard Scutaru, Direcţia refugiaţi, Biroul Migraţie şi Azil, MAI
Dnul Oleg Palii, Avocat, Director adjunct, ONG Centrul de Drept al Avocaţilor.

În Octombrie 2009, Noiembrie 2010, Septembrie 2011 au fost organizate 3 conferinţe transfrontaliere inter-regionale cu participarea reprezentanţilor a 15 ţări membre ale UE sau aflate la frontiera externă a Uniunii Europene, pentru îmbunătăţirea coordonării şi cooperării în domeniul monitorizării protecţiei solicitanţilor de azil la frontieră şi a readmisiei (2009 – or.Uzgorod,  2010 – or.Budapesta, 2011 – or.Lvov). Aceste conferinţe au inclus şi părţi practice privind schimbul celor mai bune practici şi vizitarea obiectivelor relevante in Ucraina, Ungaria, Slovacia şi Polonia.
Din partea Republicii Moldova au participat următorii reprezentanţi ai autorităţilor guvernamentale şi ai societăţii civile:
Dnul Liviu Prodan, Director, Biroul Migraţie şi Azil, MAI
Dnul Mihai Voda, Specialist Principal, Secţia Investigaţii şi Expulzare, Direcţia Combaterii Şederii Ilegale a Străinilor, Biroul Migraţie şi Azil, MAI;
Dna Ala Ganaciuc, Consultant, Direcţia refugiaţi, Biroul Migraţie şi Azil, MAI;
Dna Cristina Stoian, Consultant, Direcţia Refugiaţi, Biroul Migraţie şi Azil, MAI
Dnul Andrei Gori, Şeful Secţiei Organizarea Controlului de Frontieră, SG
Dna Maria Goncearuc, Aparatul central, SG
Dnul Viorel Dira, Şeful PTF Tudora, SG
Dnul Oleg Palii, Avocat, Director adjunct, ONG Centrul de Drept al Avocaţilor.

Pe parcursul anilor 2010-2011 au fost organizate 3 seminare avansate de instruire pentru judecători şi avocaţi implicaţi în examinarea dosarelor refugiaţilor în faza de apel, cu participarea reprezentanţilor societăţii civile şi ai Serviciului grăniceri (Martie 2010 – Poiana Braşov, România; Noiembrie 2010 –Odesa, Ucraina; Mai 2011 – regiunea Kiev, Ucraina). Aceste semianare au fost organizate de către UNHCR Moldova în cooperare cu UNHCR România şi Reprezentanţa UNHCR Regională pentru Belarus, Moldova şi Ucraina, cu sediul la Kiev, cu participarea judecătorilor şi funcţionarilor Curţii Europene pentru Drepturile Omului, precum şi a judecătorilor din România, Belarus şi Ucraina. Din partea Republicii Moldova au participat:
Dnul Nichifor Corochii, membrul Consiliul Superior al Magistraturii;
Dnul Sveatoslav Moldovan, judecator, Curtea Suprema de Justitie;
Dna Ala Cobaneanu, judecator, Curtea Suprema de Justitie;
Dna Anastasia Pascari, judecator, Curtea Suprema de Justitie;
Dnul Valeriu Arhip, judecator, Curtea Suprema de Justitie;
Dnul Valeriu Doagă, judecator, Curtea Suprema de Justitie;
Dnul Nicolae Clima, judecator, Curtea Suprema de Justitie;
Dna Iulia Sircu, judecator, Curtea Suprema de Justitie;
Dna Valentina Clevadi, judecator, Curtea Suprema de Justitie;
Dnul Anatolie Doga, presedintele Curtii de Apel Chisinau;
Dna Domnica Manole, judecator, Curtea de Apel Chisinau;
Dnul Gheorghe Cretu, judecator, Curtea de Apel Chisinau;
Dna Elena Gligor, judecator, Curtea de Apel Chisinau;
Dnul Tudor Micu, judecator, Curtea de Apel Chisinau;
Dna Maria Guzun, judecator, Curtea de Apel Chisinau;
Dnul Anatolie Pahopol; judecator, Curtea de Apel Chisinau;
Dnul Anatol Minciuna, judecator, Curtea de Apel Chisinau;
Dna Marina Anton, judecator, Curtea de Apel Chisinau;
Dnul Eduard Ababei, judecator, Curtea de Apel Balti;
Dnul Dumitru Chebac, Preşedintele Curţii de Apel Cahul;
Dnul Victor Micu, Preşedinte interimar, Judecătoria s. Rîşcani, mun. Chişinău;
Dnul Grigore Daşchevici, Preşedinte, Judecătoria Călăraşi;
Dna Maria Donos, colaborator, Directia control de frontiera, Serviciul Graniceri (SG);
Dnul Victor Murzac, colaborator, sectia control de frontiera “Chisinau – Aeroport”, SG;
Dnul Ion Spoiala, colaborator, sectia control de frontiera “Leuseni”, SG;
Dnul Liviu Prodan, Director, Biroul Migratie si Azil (BMA), Ministerul Afacerilor Interne (MAI);
Dna Ecaterina Silvestru – Director Adjunct, Biroul Migratie si Azil, Ministerul Afacerilor Interne; Director, Directia Refugiati;
Dna Natalia Guma, Şef adjunct al Direcţiei refugiaţi, Biroul Migraţie şi Azil, MAI;
Dna Ludmila Paşcanean, Consultant, Direcţia refugiaţi, BMA;
Dnul Boris Gandrabura, Şeful Secţiei Investigaţii şi Expulzare, Direcţia Combaterii Şederii Ilegale a Străinilor, Biroul Migraţie şi Azil, MAI;
Dnul Sergiu Purcica, Şef adjunct, Centrul de plasament temporar al străinilor, BMA, MAI;
Dnul Radu Munteanu, Inspector-superior, Directia Combatere a sederii ilegale a strainilor, Biroul Migratie si Azil
Dnul Eduard Scutaru, consultant, Directia Refugiati, BMA, MAI;
Dna Ala Ganaciuc, consultant, Directia Refugiati, BMA, MAI;
Dnul Ion Bumacov, consultant, Directia Refugiati, BMA, MAI;
Dna Natalia Gogu, Consultant, Direcţia refugiaţi, Biroul Migraţie şi Azil, MAI;
Dna Ludmila Paşcanean, Consultant, Direcţia refugiaţi, BMA;
Dnul Igor Prodan, Şef, Centrul de cazare pentru s/a, Directia Refugiati, BMA, MAI;
Dnul Constantin Cojocaru, Şef adjunct, Centrul de cazare pentru s/a, Directia Refugiati, BMA, MAI;
Dnul Alexei Barbaneagra, Director, ONG “Centrul de Drept al Avocatilor”;
Dnul Roman Starasciuc, profesor, Academia de Politie “Stefan cel Mare”, MAI ;
Dnul Vitalie Gamurari, Decan, Facultatea Drept, ULIM
Dnul Oleg Palii, Avocat, Director adjunct, ONG Centrul de Drept al Avocaţilor

În perioada 14-18 martie 2011, UNHCR Moldova a finanţat participarea reprezentanţilor Direcţiei Refugiaţi, BMA la Seminarul de instruire „Informaţii din ţările de origine a solicitanţilor de azil” care a fost organizat în mun. Bucureşti, România. Scopul seminarului a fost instruirea în domeniul cercetării de calitate a informaţiilor din ţările de origine, aplicarea în practică a standardelor de calitate, utilizarea surselor credibile etc. Din partea Republicii Moldova au participat:
Dna Natalia Kistruga, Specialist principal al Secţiei DSR, Direcţia refugiaţi, BMA
Dnul Ion Budeanu, Consultant al Secţiei DSR, Direcţia refugiaţi, BMA

În perioada 17-20 aprilie 2011, UNHCR Moldova a organizat o vizită de studiu în Polonia pentru reprezentanţii autorităţilor de gestionare a frontierei şi sistemului naţional de migraţie şi azil, precum  şi societatea civilă din Republica Moldova. Obiectivul principal al vizitei de studiu a fost de a asista autorităţile Republicii Moldova în procesul de elaborare şi implementare a mecanismelor de gestionare a frontierei cu respectarea criteriilor de protecţie a refugiaţilor în cadrul fluxurilor migratorii mixte, şi în special în domeniul nereturnării şi recepţiei solicitanţilor de azil.  Din partea Republicii Moldova au participat următorii reprezentanţi ai autorităţilor guvernamentale şi ai societăţii civile:
Dnul Sergiu Martin, Aparatul Central al Serviciului Grăniceri;
Elena Vivat, Inspector superior al SG, PTF Chisinau Aeroport;
Serghei Certcov, Inspector al SG, PTF Leuseni;
Alexandru Tocarjevschii, Şeful PTF Criva, SG
Sergiu Vidrasco, ofiţer al SG, PTF Palanca;
Dna Natalia Guma, Şef adjunct al Direcţiei refugiaţi, Biroul Migraţie şi Azil, MAI;
Dna Ala Ganaciuc, Consultant, Direcţia refugiaţi, Biroul Migraţie şi Azil, MAI;
Dnul Boris Gandrabura, Şeful Secţiei Investigaţii şi Expulzare, Direcţia Combaterii Şederii Ilegale a Străinilor, Biroul Migraţie şi Azil, MAI;
Dna Ecaterina Mihalaş, Inspector, Centrul de plasament temporar al străinilor, Biroul Migraţie şi Azil, MAI;
Dnul Oleg Palii, Avocat, Director adjunct, ONG Centrul de Drept al Avocaţilor.

·         UNHCR Moldova a finanţat participarea dnei Ala Cobaneanu, Judecător la Curtea Supremă de Justiţie, în perioada 07 – 09 septembrie 2011, la Conferinţa Internaţională a Judecătorilor specializaţi în dreptul refugiaţilor, ce a avut loc în or. Bled, Slovenia. Prin participarea la această conferinţă s-a urmărit ca judecătorii din Republica Moldova să facă cunoştinţă cu practica în domeniu examinării dosarelor refugiaţilor din alte ţări şi prin aceasta să contribui la ridicarea profesionalismului acestora.



Nivel Naţional
·         Au fost organizate 24 de mini-traininguri iniţiale organizate pentru circa 300 de grăniceri la toate Direcţiile Regionale şi Punctele internaţionale de trecere a frontierei (Noiembrie 2009 – Martie 2010)
·         Pe parcursul anilor 2010-2011, au fost organizate nouă traininguri avansate privind legislaţia din domeniul azilului şi procedura de transfer, pentru 210 grăniceri din zona de competenţă nord, vest şi sud (organizate în cadrul Aparatului central din Chişinău, Aeroportul Internaţional Chişinău, or. Cahul, or. Edineţ, or. Otaci)
·         UNHCR în cooperare cu partenerii săi naţionali şi OIM Moldova, a organizat patru seminare cu tematica migraţiei şi azilului pentru 94 de ofiţeri de poliţie responsabili de migraţie.
·         Pe parcursul anilor 2010-2011 au fost organizate 2 misiuni cooperare transfrontalieră a autorităţilor de gestionare a frontierei,  sistemului de azil şi societăţii civile din Republica Moldova şi România (13-15 Iulie 2010 şi 4-8 Iulie 2011 la Iaşi, Chişinău şi zona de frontieră moldo-română), şi o misiune între colegii din R. Moldova şi Ucraina (5 octombrie 2010, or. Cernăuţi şi zona de frontieră moldo-ucraineană).  Agenda evenimentelor respective a inclus o serie de prezentări privind rolul autorităţilor de frontieră în identificarea persoanelor ce necesită protecţie internaţională aflînduse la frontiera de stat, accesul acestora în teritoriu şi la procedura de azil, inclusiv principiul nereturnării (non-refoulement). Participanţii la eveniment au discutat despre prevederile legale referitoare la controlul frontierei şi protecţia refugiaţilor, şi au făcut schimb de informaţii cu privire la punerea în aplicare a acordurilor de readmisie, managementului integrat al frontierei, precum şi bunele practici şi provocările ce ţin de protecţia refugiaţilor. Totodată, pe agenda evenimentelor au fost incluse o serie de întâlniri şi vizite la punctele internaţionale de trecere a frontierei între România şi Republica Moldova şi Ucraina şi Republica Moldova. Din parte R. Moldova au participat:
Liviu PRODAN, Director, Biroul Migratie si Azil (BMA), Ministerul Afacerilor Interne (MAI);
Ecaterina SILVESTRU, Director - Adjunct, Biroul Migratie si Azil, MAI; Şef, Direcţia Refugiaţi;
Sergiu Purcica, Şef adjunct, Centrul de Plasament Temporar pentru Străini, BMA
Dnul Boris Gandrabura, Şeful Secţiei Investigaţii şi Expulzare, Direcţia Combaterii Şederii Ilegale a Străinilor, Biroul Migraţie şi Azil, MAI;
Igor Prodan, Şef, Centrul de Cazare pentru Solicitanţii de Azil, BMA
Iulian Popov, Şef, Secţia Documentare, Direcţia Refugiaţi, BMA, MAI;
Eduard Scutaru, Specialist principal, Direcţia Refugiaţi, BMA al MAI
Dna Ala Ganaciuc, Consultant, Direcţia refugiaţi, Biroul Migraţie şi Azil, MAI;
Mihai Bulat, Şeful Direcţiei Generale Supraveghere şi Control, Serviciul Grăniceri
Andrei Gori, Şef, Secţia Organizare şi control a frontierei de stat, Serviciul Grăniceri
Dnul Sergiu Martin, Aparatul Central al Serviciului Grăniceri;
Octavian Guritanu, Şeful Direcţiei Regionale Edineţ
Ion Vlas, Direcţia Regionala Ungheni, SG;
Octavian Visterniceanu,  DR “Edineţ”, SG;
Mihail Pocitari, DR “Costesti”, SG;
Corneliu Radu, DR “Leova”, SG;
Oleg Palii, Avocat, ONG "Centrul de Drept al Avocatilor"

Pe data de 14 februarie 2011, în cadrul Centrului de cazare pentru s/a, UNHCR a organizat un Seminar de instruire în domeniul determinării statutului de refugiat pentru funcţionarii Direcţiei refugiaţi.  Au participat:
Dna Natalia Guma, Şef adjunct al Direcţiei refugiaţi, Biroul Migraţie şi Azil, MAI;
Dna Ala Ganaciuc, Consultant, Direcţia refugiaţi, Biroul Migraţie şi Azil, MAI;
Dna Natalia Gogu, Consultant, Direcţia refugiaţi, Biroul Migraţie şi Azil, MAI;
Dnul Ion Budeanu, Consultant, Direcţia refugiaţi, BMA;
Dna Ludmila Paşcanean, Consultant, Direcţia refugiaţi, BMA;
Dnul Oleg Palii, Avocat, Director adjunct, ONG Centrul de Drept al Avocaţilor.

În perioada 17 -18 august 2011, UNHCR a organizat un seminar de instruire în domeniul dreptului refugiaţilor pentru 21 de reprezentanţi ai unui şir de ministere şi autorităţi relevante, în cadrul Centrului IT-Relax din Vadul lui Vodă. Au participat reprezentanţi ai Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Justiţiei, Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerului Tehnologiilor Informaţionale şi Comunicaţiilor, Procuraturii Generale, Serviciului Grăniceri, Comisiei Parlamentare pentru Drepturile Omului, Centrului pentru Drepturile Omului.

A fost instituţionalizat cursul de dreptul Refugiaţilor în cadrul programului de studiu al Academiei de Poliţie „Ştefan cel Mare” şi Colegiul Naţional de Grăniceri din Ungheni. În baza curriculei cursului Dr. Refugiaţilor au fost instruiţi pe parcursul anilor de studii 2009-2010 şi 2010-2011 circa 450 de elevi şi studenţi ai Colegiului Naţional de Graniceri si Academiei de Politie. Scopul final al acestui curs este formarea profesională a viitorilor ofiţeri de poliţie şi a grănicerilor, în domeniul asigurării drepturilor refugiaţilor în contextul gestionării fluxurilor migratorii mixte.

Au fost organizate 4 lecţii publice privind tematica protecţiei internaţionale a refugiaţilor pentru studenţii de la facultăţile de drept ale USM, ULIM, Universităţii A. Russo din Bălţi şi Universităţii B.P. Haşdeu din Cahul. Mai mult au fost donate seturi de cărţi şi literatură relevantă în domeniul dr. Refugiaţilor, dreptului internaţional umanitar, drepturile omului către bibliotecile a 6 instituţii de învăţămînt superior – Academiei de Poliţie, Colegiului Naţional de Grăniceri, USM, ULIM,  Universităţii I. Creangă din Chisinau, Universităţii A. Russo din Bălţi şi Universităţii B.P. Haşdeu din Cahul. Valoarea totală a acestor donaţii de cărţi de specialitate depăşeşte suma de 12,000.00 EUR.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More